سفینۀ وحی

سفینۀ وحی

مهجوریت قرآن تنها از آن وجه نیست که در طاقچه ها محبوس مانده است...بلکه وجه بسیار دردناک تر مهجوریت قرآن در آنجاست که اکثر کسانی که به آیات قرآن استناد می کنند،رای اثبات پیشداوریهای خویش است که به سراغ آن می روند... سید مرتضی آوینی
سفینۀ وحی

سفینۀ وحی

مهجوریت قرآن تنها از آن وجه نیست که در طاقچه ها محبوس مانده است...بلکه وجه بسیار دردناک تر مهجوریت قرآن در آنجاست که اکثر کسانی که به آیات قرآن استناد می کنند،رای اثبات پیشداوریهای خویش است که به سراغ آن می روند... سید مرتضی آوینی

سوره حدید، آیه 17

 سوره حدید، آیه 17

 

کتاب : سیمای مهدویت در قرآن‏
سوره حدید، آیه 17

اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها.
بدانید خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده می کند.
در آیات قبل از این آیه سخن از غفلت و بی خبریست و با طرح یک سوال (بعد از ذکر آن همه انذارهای کوبنده و هشدارهای بیدادگر در آیات گذشته و بیان سرنوشت دردناک منافقان و کافران در قیامت می فرماید:
آیا وقت آن نرسیده است که دلهای افراد با ایمان در برابر ذکر خدا و آنچه از حق نازل گشته خاشع گردد و از غفلت و بی خبر و قساوت دل دور ماند.

و از آنجا که زنده شدن قلبهای مرده با ذکر الهی و پیدا کردن حیات معنوی در پرتو خشوع و خضوع در مقابل قرآن شباهت زیادی به زنده شدن زمینهای مرده به برکت قطرات حیات بخش باران دارد. در آیه ی مورد بحث می فرماید:
بدانید که خداوند زمین را بعد از مرگ آن زنده می کند.
در حقیقت این آیه هم اشاره ایست به زنده شدن زمینهای مرده به وسیله باران و هم زنده شدن دلهای مرده به وسیله ذکر خدا و قرآن که از آسمان وحی بر قلب پاک محمد صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده است.
ولذا در روایات و اخبار در تفسیر این آیه از زبان امام صادق علیه السلام می خوانیم که فرمود:
(العدل بعد الجور) یعنی منظور زنده شدن زمین به وسیله عدالت است بعد از آنکه با جور مرده باشد. [1] .
در حدیث دیگری امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه می فرماید:
(اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها) یعنی یحیی الله تعالی بالقائم بعد موتها. (یعنی بموتها)، کفر اهلها و الکافر میت.
می فرماید: منظور آیه این است که: خداوند زمین را به وسیله حضرت مهدی زنده می کند. بعد از آنکه مرده باشد و منظور از مردن زمین کفر اهل زمین است و کافر مرده است.
در روایتی دیگر امام موسی بن جعفر علیه السلام در تفسیر این آیه می فرماید:

فان الله یحیی القلوب المیتة بنور الحکمة کما یحیی الارض المیتة بوابل المطر.
منظور این است که خداوند دلهای مرده را به نور حکمت زنده می کند، همان گونه که زمینهای مرده را با بارانهای پر برکت زنده می سازد. [2] .
عن ابی جعفر علیه السلام فی قوله عزوجل. اعلموا ان الله یحیی الارض بعد موتها. یعنی بموتها کفر اهلها، و الکافر میت فیحیها الله باالقائم علیه السلام فیعدل فیها، فیحیی الارض و یحیی اهلها بعد موتهم.
امام باقر علیه السلام راجع به این آیه می فرماید: منظور از مردن زمین. کفر ورزیدن اهل آن است و کافر مرده است پس خداوند آن را به ظهور حضرت قائم علیه السلام زنده خواهد کرد یعنی در زمین عدالت را بر قرار می سازد.
پس زمین را زنده می سازد و اهل زمین را پس از مرگشان زنده می نماید. [3] .
----------------------------------------------------
[1] تفسیر نمونه، به نقل از روضه کافى.
[2] تفسیر نمونه، به نقل از بحار الانوار، جلد 78، ص 308.
[3] المحجة فی ما نزل فی القائم الحجة.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد